måndag 23 februari 2009

Fantastisk garddag!

Igar maste ha varit en av de haftigaste dagar jag har varit med om! Men forst tar jag vid dar vi slutade senast.

Planen var ju for i forrgar att ta oss upp till Santa Teresa och sedan upp till Mr Jesus, vi tog metron fran Copacabana men nar vi kom in till stan och skulle ta taget till santa teresa sa var hela stan avsparrad ungefar, det var folk overallt! Jag har aldrig sett sa mycket folk i sa skilda aldrar sta och dansa gatorna fram. Taget var dessutom installt sa vi fick tanka om.

Vi struntade i santa Teresa och forsokte hitta en buss till mr jesus utan lycka da det var trafikstockning overallt, det blev tillslut en taxi som aven blev en liten sightseeingtur, otroligt vilken vacker stad Rio ar alltsa.

Vi kom fram till kullen dar vi hade tva alternativ, antingen sparvagn som det star i lonely planet att det ar en riktigt rolig resa eller att ta en svarttaxi upp som stannar pa en kulle till sa vi far se jesus lite pa hall, det var ungefar lika i pris och eftersom sparvagn inte lockade oss vidare mycket tog vi bil med ac :D

Kullen gav en fin vy over staden och mr jesus och sen akte vi upp till sjalva statyn som enligt var chaffor skulle vara en gava fran fransmannen, vet inte hur saker kallan ar, men gigantisk ar den hur som helst!!! Vi sag solen ga ner over staden och det var bara underbart vackert.

Pa kvallen lagade vi hemgjord pastasas och strosade lite pa gatorna. Varmen gar aldrig ner har, aven pa natten ar det en 25 grader..

Nu sa till gardagen!!!

Vi vaknade, at frukost, gick ner till den vantande taxin och nagra timmar senare kastade vi oss utfor ett berg!!! Jag hoppade hanggliding, som ar att man flyger med en trekantig skarm och man ligger i luften. Fredrik hoppade paragliding som ar med fallskarm och man sitter nar man aker, han fick ga lugnt nedfor berget och sen forsvann han bara nerat och nagra minuter senare kunde jag se honom ta fart med skarmen och lyfta. Sjalv fick jag springa utfor en ramp sa att vinden skulle ta tag.

Sen seglade vi langsamt nerfor och det ar en sa skon kansla att flyga!! Tradtopparna ser sa sma ut, man kan kolla in i folks takvaningar och allt ar bara fridfullt. Landningen blev pa stranden och det gick fort ner for mig, min tandemhoppare sa at mig att det ar som att springa fort men han var langre an mig sa jag sprattlade bara i luften tills vi stod helt stilla!!

Underbart ar det enda ordet for att beskriva upplevelsen.

Sen blev det att aka hem, svanga ihop en pasta (igen! :P men vi ar less pa att ata ute) och ladda for karneval! Jag gick ut och kopte ett diadem sa att jag sag ut som en pafagel i haret, mycket elegant.

Vid 20.30 satt vi pa plats pa en laktare med mycket bra lage! och 21 borjade hela forestallningen. Arenan ar som en motorvag, tva korfalt och med laktare pa sidorna. Dar nere visar sedan 6 skolor upp sig till varsin sambalat med ca 8 olika tagekipage som ar lika stora som lastbilar och inte varre. Och klanningarna, harbonaderna, allt var i hur manga olika farger som helst. Varje skola fick en timme pa sig men de flesta holl pa i 1,5 sa alltihopa drog ut pa tiden men det var en harlig stamning med publik som dansade med, sjong och klappade och man fick aldrig nog av farger och vagnar. Den ar en tavling mellan de olika skolorna, 6 lag igar och 6 lag idag och nar vinnaren fran ifjol kom stod jag bara och gapade! Vilket ekipage. Jag kan arligt talat inte saga hur manga som var med fran varje skola men tusentals!

Nagon gang runt 7 pa morgonen kom vi hem efter att ha sett soluppgangen over sambadromen, sa nu har vi sovit 4 timmar och ar redo for att ge santa teresa en ny chans och sedan ska vi aka linbana upp till ett litet berg och se solnedgangen.

Om inte datorn varit sa seg hade jag genast lagt upp bilder, men den ar varre an det varsta troskverk.

Skot om er, vi saknar er.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken resa ni fått!
Inte alla som får uppleva allt det ni hunnit med de här månaderna, efter att även ha studerat utomlands en längre tid. Jag är inte alls avundsjuk. (Speciellt inte när vi haft mellan -15 och -25 grader i tre veckors tid). Låter verkligen kanon!
Måste för övrigt vara rena hälsoresan med allt ert vandrande, eller vad säger vågen Fredrik? ;)

Kommer ni hem något till sommaren, eller väntar redan nästa äventyr?

Ha en fortsatt härlig semester!

Mvh.
//Fredrik Normark

Unknown sa...

Låter ju skjut skoj med både hanggliding och paragliding! Vilket var roligast? ;) Har de ungefär samma flygmöjligheter eller är de väldigt olika i längde (distans & tid)? Det där med samban låter fantastiskt mastigt! Ser fram emot de där bilderna senare när ni hittar lite snabbare internet! Kram Sara