tisdag 8 september 2009

Spanskan är min fristad

Nu har jag precis kommit hem efter dagens lektioner. Nåväl jag har haft ett långt hål mitt på dagen men min spanska går mellan 18:30-21:20. Det är en underbar lektion. Det är en fristad att ha en kurs med 3 timmar i veckan när man bara kan sitta och prata, skratta över alla underliga meningar man hittar på och försöka förklara spanska på franska, det ni! Det är en lättnad att ha den kursen i jämförelse med alla andra "riktiga" kurser som kräver mycket.

Imorrn är det torsdag och min sista skoldag innan det är helg. Det är otroligt härligt att ha kortvecka, dock så måste jag leta fram disciplinen ur garderoben för den behövs. Men det finns ju så mkt annat att göra! Imorrn har de fyra dansgolv öppna på universitetet så vi får se om vi gör ett litet besök, jag är ju trots allt ledig på torsdag och Fredrik börjar sent ;)

Åh, vad det är underbart att ha en cykel. Vi bor inte långt ifrån universitetet men det tar en 20 min till universitetsområdet och sen ytterliggare 10 min för att komma till rätt sal, så en 30 min promenad varje morgon är lite drygt. Nu cyklar jag på 5 min till universitetet,10 min om det blåser motvind. Men det gäller att vara med på alla trafikljus som finns här.

Grönt: innebär kör!
Blinkande grönt: Sväng vänster, det slutar dock att blinka efter en bil kört men du får fortfarande svänga vänster tills det blir rött.
Gul: Gasa så du hinner innan det blir rött.
Rött: Stanna
Rött: Du får svänga höger om det inte sitter en förbudsskylt som säger att mellan vissa tider är det förbjudet att svänga höger vid rött.

Och jo, i vissa korsningar så blir allt rött på en gång och man kan som gående korsa korsningen, för man hinner inte gå över två gator, utan måste ta diagonalen. Dock är det inte alla korsningar som är så utan man får passa sig lite och ha ögonen vakna.

Nu ska vi fika lite kvällsfika ( varm choklad och mackor med tomatpesto, mums!) och sedan blir det nog ett avsnitt American dreams innan vi stupar i säng.

Ha det bra alla därhemma, Vi längtar lite efter er ;)

1 kommentar:

Agneta sa...

Hörrni ni, ta det lite lugnt på cyklarna. Det gör inget om det tar 10 min till skolan UTAN motvind. Men jag förstår helt klart att det nyinköpta ekipaget underlättar. Lite Linköpingkänsla kanske? Här i Ö-vik har vi äntligen fått sommar. Den blev lite försenad i år. låter lite knasigt att lära sig spanska på franska men inget är ju omöjligt sägs det. Dags för en sardinmacka Sofie. Kom hem får du smaka (:
Har jag sagt att jag älskar dig min lilla fantastiska dotter.
Bamsekramar!