lördag 20 juni 2009

Glad midsommar!

En dag försent så skickar vi en liten midsommar hälsning till er där hemma!

Idag skiner solen men igår...
Jag vaknade av att regnet öste ner, det såg ut att regna rejält från balkongen så jag klädde på mig regnjackan och gick mot hissen. I hissen mötte jag städaren i huset som tyckte det var väldigt, väldigt underligt att jag inte hade nåt paraply. Han tittade på mig med en blick som sa "Hur ska hon överleva?".

Det kan väl inte vara så farligt, tänkte jag och klev ut på gatan. Eller ja, gatan var försvunnen, det var en flod istället! Det tog extra lång tid att ta sig ner till skolan för det var att kryssa över alla vattenpölar. Här i Chile dränerar de inte bort vattnet utan leder det från kullarna ner i havet så det forsar vatten på alla gator och upp ur trummor.

När jag kom ner till skolan så regnade det in i föreläsningssalen men ingen verkade bry sig, det var som vanligt kommenterade professorn. Jag och Linus gick och tog oss nåt varmt att dricka i fiket sen och där fick man också passa sig för ett läkande tak. (och ja, det heter att det läker och inte läcker på riktig svenska! :p) På labben senare var det hinkar utställda över hela golvet och små pölar lite här och var. I M-huset höll jag på att göra en riktig vurpa för att golvet blir glashalt i skolan. I biblioteket hade de lagt tidningspapper på golvet för att folk inte skulle halka och det var i slutet av dagen som en härlig sörja av pappersmassa. I ett annat hus hade de lagt sågspån vid entrén som fastnade så där tjockt under skorna.


Såhär såg det ut i Augusti ifjol, lika mycket regn som igår.


Ja, vana vid regn är de inte fastän de borde vara det. En lektion ställdes in igår pga regn, elevernas ursäkt för att komma försent var regnet och det godtogs av professorerna...

Igår provade vi en nytt matställe som hade fri buffé. På bordet fanns rödbetssallad, potatissallad, inlagd lax, ägghalvor och nubben byttes mot en pisco-sour så nog fick vi allt lite midsommar ändå.

Inga kommentarer: