torsdag 4 december 2008

Julstämning för ankor

Idag försöker jag så gott jag bara kan att få lite julstämning, det är ju ändå bara 20 dagar kvar till julafton...! Så dagens inlägg kommer att handla om julpynt i Chile!

Vi har som sagt ankor till grannar, vi kan se dem strutta omkring på sin innergård från våran balkong, otroligt söta och väldigt rädda för hunden som de även har på gården. Nu har till och med ankorna fått två fina små julgranar med färgade lysen, vilken julstämning!

Dock har vi upptäckt att vi fått två bordeller till grannar, inte vidare mysigt. Det ena huset har en salig blandning av ljus i ett fönster bara medans det andra huset har beklätt hela huset med röda lampor som blinkar. Mycket estetiskt.

I skolan försöker bibliotekstanterna varje dag att göra det lite extra juligt med en stor gran i biblioteket, paket under granen och en liten krubba. Dock kommer inte de blinkande lysena riktigt till sin rätt när solen skiner utanför.

Häromdagen var jag och sprang i skolan och upptäckte en gigantisk, helt underbar julgran i A-huset. Jag förstår fortfarande inte hur de har lyckats få in den genom dörren! Underbart mysigt var det iallafall.

Jag har fortfarande inte kunnat släppa tanken på hur underligt det är att Chile av alla land har snögubbar som en stark julfigur. Varför inte en tomte i badshorts? Snögubbar funkar ju inte riktigt här..! Stackarn skulle smälta på två sekunder och bara moroten skulle finnas kvar i snön..

På jumbon kan man köpa granar i alla möjliga färger, vem vill inte ha en vit, grön eller varför inte en lila julgran till jul?!

Stackars Fredrik, till veckan ska jag nog bege mig ut och köpa nån tomte och lite annat, får se vilken färg på granen jag kommer hem med :-)

Allt för denna gången! Julobeservationerna återkommer..

1 kommentar:

Unknown sa...

Låter riktigt snyggt med Lila julgran! Tycker jag helt klart ni ska satsa på ;) Nu är det bara 19 dagar kvar tills vi landar hos er!!! Stora kramar från Sara