måndag 8 mars 2010

Vår!

Nu är det vår!!!
Idag skottade vi fram cyklarna ur snön och känslan var underbar när vi rullade fram. Jösses vad snabbt det gick att ta sig till skolan.

Nu är det bara att hålla tummarna att det inte kommer någon mera snö. Enligt rapporten ska det snöa på torsdag men samtidigt vara 4 grader plus. Hur går det ihop?

Nåväl, förra gången jag sa att åh, vad skönt det är med vår så snöade det 10 cm. Vi får väl se om vi kan cykla imorrnbitti :)

söndag 24 januari 2010

Våfflor

Veckorna bara rusar förbi och redan är det söndag igen.

I fredags åkte vi skidor i Le Massif och vi fick en strålande dag! Igår satt vi och pluggade hela förmiddagen för att på kvällen åka ner till stan där det var världscupstävling i snowboard, big air. Mitt mellan två motorvägar hade de byggt en ramp där de voltade och gjorde akrobatiska konster.

Idag har vi varit på skolan och mött vår roliga grupp i produktionsteknik som vi ska konstruera en stege tillsammans med. En av sex har tidigare jobbat i ett labb, vi andra har inte en susning så detta ska bli roligt !

Kanadas bästa vara och min största energikälla för tillfället: Våfflor!

Kall och dan..

Ned i brödrosten

Mums!

lördag 16 januari 2010

Första veckan i skolan

Nu har vi gått en hel vecka i skolan, och tusan vad snabbt den sprang förbi. Efter lite problem med kursval (som det ska vara) är vi nu på fötter och har ett fungerande och fullspäckat schema. Det är mycket som skall hinnas med i vår. Det är tur att kurserna är spännande och vettiga så man inte grämer sig att man ska till skolan.

Igår var vi och åkte skidor, vi hade en underbar dag i backen med lite kö och nypistade nedfarter!
Här har de kört hårt med snökanonen

Idag blir det att ta sig igenom högen på bilden nedanför.. Plus att äta våfflor som vi efter tips hittat i frysdisken. Man stoppar dem i brödrosten och äter med grädde och hjortronsylt (från IKEA), mums!

torsdag 7 januari 2010

Morgon

Kl 06:13: Här sitter jag med halv slutna ögon, i mitt underställ och äter min gröt. Få ord sägs för vi är båda mycket mycket trötta. Jag ringde till mormor nyss som surrade på och bara skrattade åt mig när jag förklarade att jag var uppe mitt i natten. Att kliva upp 05:30 är för henne vardagsmat. Hon satt och fikade för fullt hemma och rabblade upp alla kaksorter som stod på bordet. Det rakt vattnades i munnen på mig och när hon sa att de skulle äta morotsstuvning till middag då var det kört. Jag var beredd att kasta mig på första bästa flyg hem igen!

Menmen, havregrynsgröt är en delikatess i sig och nu ska vi bege oss ut till backen!

tisdag 5 januari 2010

Bilder från NYC

Vår lilla julsemester inleddes med ett stopp i Montréal för en härlig kväll med trevliga vänner!

Efter en låååååång tågresa kom vi äntligen fram till vårt underbara hotellrum och vår gigantiska säng som jag var tvungen att hoppa upp i, jag nådde inte golvet när jag satt på den.

Turisterna har anlänt till den stora staden!

China town

En skön dag i Central Park

Fredrik gjorde en fin snögubbe i Central Park.

Skridskobilder på oss finns längre ner.. Notera de orange konerna som gör att alla åker runt och inte som en stor klump bara. Man fick inte stå och "hänga" vid sargen och man fick inte åka särskilt snabbt och inga kameror var tillåtna, men det brydde vi oss inte om :)

Vem vill ha ett hus i julklapp?

Vi var och såg musicalen Memphis och jag hade ståpäls hela föreställningen, jösses va' duktiga alla var!! Jag går än i dag och nynnar på låtarna.

23/12: Vi vaknade till en strålande dag men med kalla vindar! Vi byltade på oss, tog en frukost på vägen och åkte ut till frihetsgudinnan. Självklart skulle vi sitta ute på båten på vägen dit för att få de bästa bilderna, men tusan vad vi frös!

Ground zero. Där de håller på att bygga en minnesplats.

Julafton firades med ett besök på Grand Central och en obligatorisk tur upp i Empire State building. Dagen avslutades med en god middag och en promenad längs Brooklyn Bridge i nattmörkret.

Public library. Så som ett bibliotek ska vara, det ska andas böcker och historia.

Mums, vad vi fikade

Massor av M&M's !!!

Inne på toys r' us finns det ett litet pariserhjul :)

Julaftonsmiddag ! Trerätters klämde vi i oss dagen till ära.

Julskyltning

Fredrik lite ovan med konståkarskridskor

Någon som förstår varför henke finns på en irländsk flagga när han spelade i Skottland? '

Den 23:e var vi på hockey i Madison Square Garden och matchens lirare var självklart Henrik Lundqvist.

Resan hem tog sin lilla tid. Tåget gick i tid från NYC men vi blev fast vid gränsen på väg till Canada. Jag trodde att gränspoliserna från USA var de värsta men Canadas är ännu värre. Jag vet inte hur många som blev stoppade och var tvugna att gå av tåget för en extra intervju om varför de skulle till Canada.

På vägen till USA så hittade gränspolisen en radioaktiv tant!! De hade en typ av geigermätare som de scannade bagaget med och helt plötsligt började den låta mot en stackars tant. Hon fick lov att gå av tåget och bli undersökt.. men hon fick komma tillbaka ombord på tåget. Innan gränspolisen klev på tåget när vi skulle över till USA fick vi klara direktiv om vad vi inte fick göra:
*Sitt ner hela tiden om inte de ber dig att resa dig upp.
*Fota inte gränspolisen.
*Klappa inte hunden!
Någon hund fick vi dock inte se...

Ett tips om du ska ta tåget mellan USA och Canada, lita inte på ankomsttiden!!! Den stämmer aldrig. Det tar minst en timme vid gränsen när en liten, nätt polisskara ska gå igenom ett helt tåg. Ibland kan det ta upp till två timmar, man vet aldrig riktigt.

Nåväl, när vi äntligen kommit fram till Montréal igen så tog vi metron till busstationen, sprang fram till tv-skärmarna där avgångarna annonserades, såg att en buss skulle gå till Québec kl20. Vi tittade på klockan: 19:50. Jag sprang fram till biljettkön och Fredrik sprang till Busschaffören och bad honom vänta. Klockan tickade på och 20:00 hade jag fortfarande inte kommit fram till luckan. Fredrik bönade och bad och bussen stod fortfarande där när jag 20:05 kom fram till luckan, köpte stressat två biljetter och sprang till bussen! 20:08 klev vi på bussen och tackade chaffören för att han väntat!!

Lyckan var stor när vi lämnade Montréal och insåg att vi skulle få sova i vår egen säng i natt. Men lyckan varade inte länge. Några minuter utanför staden stannar vi på motorvägen och chaffören säger lite försiktigt: Vi har lite problem med bussen... Han ringer en support och tydligen är det nåt fel med motorn. Han lyckas lura systemet i bussen och kan köra av motorvägen där vi väntar in en annan buss som vi kunde byta över till, som tack och lov åkte alldeles bakom oss!! 3 timmar senare körde vi in över bron till Québec, hittade en taxi och klev in genom dörren. Hemma!

Hemma igen och dags för julbord!

Nu ska jag sova gott efter att ha vädrat ur lägenheten under hela kvällen. Kallt i Canada? Jo, det är det. Men inte inne när vi har ett element som boffar värre något så kopiöst!